Inloopconcerten 2017

De Inloopconcerten 2017 worden voor de 19e keer georganiseerd door de "Musici rond het Academie-orgel" en vinden plaats op woensdagen van 13.00 uur tot 13.30 uur in het Groot Auditorium van het Academiegebouw, Rapenburg 73, 2311 GJ  Leiden.
De toegang is vrij!
 

Programma Inloopconcerten 2017

April
5 Niels-Jan van der Hoek (orgel en virginaal)
12 Lourens la Roi (alt- en tenortrombone) en Jan Verschuren (orgel)
19

Liene Madern – Stradina (orgel)

26 Cor de Jong i.p.v. Borislava Petrova (orgel)
Mei
3 Emma van Arragon (jazz zangeres) en Marieke Stoel (orgel)
10 Toon Meijs (bariton) en Herman Lodder (orgel)
17 Bernadette Lexmond (sopraan) en Guus Theelen (orgel)
24 Annelieke Wissink (blokfluit) en Tim Lubbers (orgel)
31
Juni
7 Jeroen Pijpers (orgel)
14 Geerten van de Wetering (orgel)
21 Henk Gijzen (orgel)
28 Jan Douwes (bariton) en Casper de Jonge (orgel)
 

 
Jan Verschuren, universiteitsorganist
Menneweg 26
2172 HE Sassenheim
0252 22 91 60 (privé)
06 52076453 (mobiel)
j.h.s.verschuren@tue.nl

Bert Crama, beheerder Academie-orgel
Muzenlaan 107
2353 KC Leiderdorp 
071 5 41 41 03 (privé)
071 5 27 59 61 (werk)
crama@eld.LeidenUniv.nl


Woensdag 5 april

Niels-Jan van der Hoek speelt zowel op het orgel als op de muselaer.
Een muselaer behoort net als het klavecimbel en het spinet tot de toets-tokkel instrumenten en was vooral in Engeland bijzonder populair.
Van Jan Pieterszoon Sweelinck speelt hij op dit instrument: Pavana Philippi, Malle Sijmen en Pavana Lachrymae.
Op het orgel wordt van Abraham van den Kerckhoven Preludium en Fuga in d en van Johann Sebastian Bach de Toccata in G voor klavecimbel uitgevoerd.
Niels-Jan van der Hoek ontving lessen bij Geert Bierling, Ben van Oosten en Dr. Jan Hage in de Domkerk te Utrecht. Klavecimbelles kreeg hij bij de Amsterdamse organist en beiaardier Bernhard Winsemius. Met concoursen ontving hij in totaal 15 prijzen. Als kerkmusicus is Niels-Jan verbonden aan de Evangelisch Lutherse kerk te Rotterdam en de PKN gemeenten in Rhoon en Kruiningen.


Woensdag 12 april

Lourens la Roi (alt- en tenortrombone) en Jan Verschuren (orgel) voeren de volgende werken uit: Sonate nr 5 in C van Marcello, Bist du bei mir, Aria uit het 'Notenbüchlein' voor Anna Magdalena Bach, bewerkt voor trombone door Dougla Yeo en Adagio uit de sonate C-Moll voor altrombone, Hannes Meyer (gebaseerd op thema's van Pergolesi).
Lourens la Roi studeerde trombone aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Daarnaast heeft hij les gehad van Pierre Volders en Remko de Jager, beiden trombonist bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Lourens is nu als trombonist actief in symfonie-orkest Bellitoni en verder in diverse bigbands.
Jan Verschuren studeerde orgel bij Reitze Smits aan het Lemmensinstituut in Leuven en aan het Utrechts Conservatorium voor de graad ‘uitvoerend musicus’. Daarnaast volgde hij interpretatiecursussen bij Jan-Willem Jansen aan het conservatorium van Toulouse en Michel Bouvard aan het conservatorium van Parijs.In 1994 was hij finalist bij het nationaal orgelconcours in Leiden.


Woensdag 19 april

Liene Madern - Stradina speelt werken van Nicolaus Bruhns, Dietrich Buxtehude en Johann Sebastian Bach. 
Liene Madern – Stradina (Letland) specialiseert zich in het bespelen van historische toetsinstrumenten: klavecimbel, fortepiano en orgel. Haar focus ligt op muziek uit de 17de en 18de eeuw.
Ze is afgestudeerd in piano-uitvoering aan het Conservatorium van Letland. Aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag heeft ze de bachelorstudie klavecimbel en fortepiano afgerond.
Op dit moment volgt ze een Master studie ‘Early Keyboards’ aan het Conservatorium van Amsterdam.
Ze heeft verschillende masterclasses gevolgd voor piano, fortepiano en klavecimbel. Liene treedt regelmatig op in Europa als solo klavecimbel bespeelster maar ook samen met haar ensembles: ‘La Maquina del Tiempo’ (klavecimbel en orgel) , ‘Più Corde’ (fortepiano) en ‘Cutting Edge’ – ensemble gespecialiseerd in 18de eeuwse improvisatie.


Woensdag 26 april

Wegens ziekte van Borislava Petrova zal Cor de Jong het Flentrop-orgel bespelen en muziek uitvoeren van Samuel Scheidt, Juan Cabanilles, Francisco Correa de Arauxo, Herbert Howells en Léon Boëllmann.
Na privélessen bij Bernhard Steinvoort studeerde Cor de Jong (1954) aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam orgel bij Albert de Klerk en kerkmuziek bij Jan Boeke. Aan het Koninklijk Vlaamsch Muziekconservatorium te Antwerpen behaalde hij daarna een 1e prijs voor klavecimbel bij Jos van Immerseel. Als organist bij de orkesten van de radio was hij betrokken bij vele radio- en televisieuitzendingen. Daarnaast componeerde hij regelmatig muziek voor Bewegingstheater BEWTH. Hij schreef orgel- en koormuziek voor de eredienst en won in 2000 de Alphons Diepenbrock Compositieprijsvraag met een Te Deum voor koor, orgel en piano.
Hij was als cantor-organist o.a. werkzaam in Soest (Oude kerk), Volda (Noorwegen) en Amsterdam (Evangelisch-Lutherse Augustanakerk). Sinds september 2015 is hij organist van de Regenboogkerk te Oegstgeest.
Verder is hij als docent Duits werkzaam op het Visser ’t Hooft Lyceum, locatie Rijnsburg.

Woensdag 3 mei

Op het programma van Emma van Arragon (jazz zangeres) en Marieke Stoel (orgel) staan ‘Oude en Nieuwe Liedjes van Verlangen, Verdriet en Vrijheid’.
Naast het Wilhelmus van Nassouwe van Bert Matter zullen o.a. klinken; ‘Imagine’ van John Lennon, ‘Hedwig’s Theme’, uit ‘Harry Potter’ en variaties over ‘Est-ce Mars’ van Jan Pietersz. Sweelinck.
Emma van Arragon startte tijdens haar studie psychologie met het Practicum Musicae, een programma dat studenten van Universiteit Leiden aan het Conservatorium in Den Haag kunnen volgen. In dit programma volgde zij twee jaar de Minor ‘Jazz Zang’.
Sinds afgelopen september maakt zij deel uit van de nieuwe Rotterdamse Vocal Group MAZE.
Marieke Stoel is cantor-organist van de Houtrustkerk in Den Haag en maakt deel uit van de ‘Musici rond het Academie-orgel’. Zij behaalde diploma Uitvoerend Musicus Orgel aan het Sweelinck Conservatorium. Zij maakte deel uit van de werkgroep Nieuwe Liederen voor ‘Zingen en Bidden’, het meest recente liedboek van de PKN. Daarna was zij adviseur bij de totstandkoming van het oecumenische Liedboek.

Foto: Monique Shaw 


Woensdag 10 mei

Op het programma van Toon Meijs (bariton) en Herman Lodder (orgel) staan muziekstukken van John Dowland, Caldara, Durante, Paradisi en Cimarosa.
Toon Meijs ontwikkelde zijn zangkwaliteiten als bariton vooral via ensemblezang. Hij is vast lid van het Leiderdorps Kamerkoor en zingt regelmatig in projectkoren. Op het hoogste amateurniveau heeft hij gezongen in Musa Vocaal Ensemble onder leiding van Peter Dijkstra. Zijn solistische mogelijkheden kregen een impuls door de zanglessen van Vera Verzijden.
Herman Lodder kreeg zijn eerste orgellessen op zevenjarige leeftijd van zijn vader. Tijdens zijn orgelstudie specialiseerde hij zich in Franse barokmuziek bij Ewald Kooiman en Bach interpretatie bij Klaas Bolt. Daarnaast volgde hij de cursus kerkmuziek in Amsterdam bij o.a. Willem Vogel en Cor de Jong.
Herman is sinds begin 2014 organist van de Dorpskerk in Voorschoten en maakt deel uit van de “Musici rond het Academieorgel”.


 
Laatst Gewijzigd: 22-04-2017